onsdag 22 januari 2014

Detox Rawfood kex och reflektion

Dag tio av min detox med yogobe

Att avstå från allt har inte varit något problem eftersom jag äter ganska likt den kosten annars också men även för mig slinker det ner lite för mycket av mjölk och gluten produkter än vad mitt system mår bra utav. Kaffet har jag haft uppehåll förut med men det är nog det jag saknat mest. En kopp med kokosolja mm... ska bli gott!!!
Socker är jag väldigt varsam med eftersom min kropp reagerar mest mot det. Vin likaså tar jag ibland men i små mängder.

Men med det extra tillskott av örter som driver ut mer gifter i kroppen så blev det nog lite för mycket för min kropp.Den har börjat säga ifrån en del på sista tiden jag har nu även börjat jobba på mina 65% och är nu avskriven från F-kassan. 

Förhoppningsvis kommer energivinsten när jag fått återhämta mig lite men det blir tydliga resultat i min hy när jag strikt avhåller mig från gluten/mjölkprodukter och min mage tackar mig ödmjukast.Jag fortsätter att utveckla mig på min matväg och kanske kommer jag dit så småningom, att bli helt ren men jag är inte för hårt mot mig själv det får ta den tid det tar..

Känner mig lite vissen i Januarikylan och värmer mig vid brasan och bestämmer mig för att ha tillit att det blir det bästa för mig....   

Det är nu jag testas för det nya.Vad klarar jag av?Hur jag ska förhålla mig till allt för att orka hålla i längden..

Mina favoritkex


Blötlägg 2 1/2 dl linfrön en lite stund
Riv 2 morötter
Hacka dill nästan en helt knippe
Blanda i hop och ställ in ugnen på 42 grader om du vill ha raw
annars går det bra att ha 100 grader då går det lite fortare.
Vänd kexen när dom torkat ha gärna ugnsluckan lite öppen.

Avokadosmör
1 avokado mixas med 2 soltorkade tomater

Ett annat alternativ är att mixa blötlagda cashewnötter med lite vatten salt,dill och vitlök.
eller blanda en ask med philadelfiaost ,dill,citron,salt och vitlök


Kram Lotta

6 kommentarer:

  1. Jag är nyfiken på hur det fungerar rent praktiskt. Alltså hur gör man?
    Tycker du är så oerhört inspirerande!!

    Jag är just nu i ett sånt där fantastiskt flow där jag stenhårt håller fast vid enkel yoga och meditation.
    Årets fyra första veckor har sannerligen gjort nytta för mig, på flera plan.

    Stor kram Hannis

    SvaraRadera
  2. Hoppas Januarikylan snart är över, sitt du och njut framför brasan under tiden med lite gott te (istället för kaffe).
    Många kramar/Annelie

    SvaraRadera
  3. Det receptet ska jag prova! Har tröttnat lite på mina vanliga frökex, tack för tipset!
    Jag fick faktiskt avbryta min detox i måndags, för jag mådde riktigt dåligt, men jag brukar vara känslig för det mesta ;-) Kanske är lite tufft för kroppen med detox!

    SvaraRadera
  4. Oj va spännande! Jag skulle också behöva detoxa tror jag. Äter inte alls bra mat och alldeles för lite. Kram

    SvaraRadera
  5. Tänker att det där med detox kanske är som allt annat, väldigt individuellt vad man ska göra. Och att hålla i minnet varför man gör det. Hoppas du mår bättre! kram

    SvaraRadera
  6. Du är så klok Lotta. Och det finns ingen som känner din kropp så bra som du gör. Du är på väg framåt på din väg och du inspirerar verkligen ska du veta. Lycka till vännen och så hoppas jag att januarikylan inte är för sträng mot dig.

    Ta hand om dig!♥

    Varm kram
    Lotta

    SvaraRadera

Tack för att ni tog er tid att skriva några ord.....
Kram Lotta