onsdag 3 april 2013

Röstyoga


Rösten Halschakrat men också kopplat till sakralchakrat där mycket av våra känslor sitter. Det är väldigt intressant att se hur ljudet påverkar oss då kroppen består av 65% vatten. Häll i vatten i en klangskål och se vad som händer. Lugnt och balanserat eller kokar det över...Det är så befriande att använda rösten och ljud  att uttrycka sig i  suckar, gäspa stanna upp och  lyssna på vad kroppen vill säga. Och vi får inte glömma bort att massera våran tunga där mycket spänningar sitter...



Röstyogans grundstenar 

Andningsmedvetenhet

Andningens betydelse för att se till att flödet av Prana och energi inte blockeras. Hur utvecklar man andningsmedvetenheten? Du får lära dig olika yogiska andningstekniker – pranayama – och hur de påverkar oss.

Kroppsmedvetenhet

Att hitta in i och ta plats i kroppen med hjälp av ljud & toning i kombination med långsamma yogarörelser. Röstyogan använder även rörelse av andra slag för att lära känna kroppen och vad den vill uttrycka.

Tankemedvetenhet

Med tankemedvetenhet menas förmåga att reflektera över sitt förhållningssätt, sina  reaktioner och tankar

Röstmedvetenhet

Med röstmedvetenhet menas förmågan att relatera till sin egen röst och att (med hjälp) kunna identifiera obalanser och tyngdpunkter i energisystemet och dess speglingar i rösten. Med röstmedvetenhet menas även förmågan att hitta in i kroppens olika delar med hjälp av sin egen röst


Meditation för att stilla sinnet och tysta tankarna


Kram Lotta


7 kommentarer:

  1. Något jag verkligen älskar med yogan är att det finns så otroligt mycket. Att det liksom aldrig tar slut, man bli inte "full-lärd" utan kan alltid gå vidare. Röstyoga har jag inte provat, det låter både spännande och härligt. Ha det riktigt fint! Kram/Annelie

    SvaraRadera
  2. Hej fina Lotta :)
    Mycket tänkvärt och verkligen intressant hur vi egentligen fungerar.
    Jag skulle verkligen vilja prova på yoga :)
    Hoppas du haft en fin påsk!
    Kram
    Jessica

    SvaraRadera
  3. Tack!!
    Låter spännande.

    Vet du, du har inspirerat mig!
    Så i påskas så åkte yogamattan fram och nu kör jag solhälsningen varje dag.
    Tänkte att jag börjar enkelt.
    Det är magiskt med yoga, på bara några dagar så känner jag mig lättare!

    Kram Hannis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åhh vad kul att jag inspirerat dig till yoga, det värmer mitt hjärta.

      Kram Lotta

      Radera
  4. Vad roligt att du skrev om röstyogan! Sist när du nämnde det ville jag be dig att skriva ett inlägg och förklara vad det egentligen är, men det behövdes inte :-)

    Jag tycker om hur yogan inte glömmer bort någon kroppsdel. Hela kroppen är med, varje del har en funktion och ska må bra till gagn för helheten.

    Inspirerande!

    Kramar

    SvaraRadera
  5. Jag vet inget om yoga men jag är intresserad och skulle vilja lära mig mer. Det är något jag kommer att göra under 2013. Min förhoppning är det och över mina förhoppningars blivande styr jag ju mest över själv. Och så blir jag ju peppad av dig och det du skriver :)

    KRAM

    SvaraRadera

Tack för att ni tog er tid att skriva några ord.....
Kram Lotta