fredag 30 mars 2012

Eldchakrat

Det triggade igång mycket i min kropp under förra helgens yogapass,startade lite för passionerat i mina rörelser så redan under första dagen sa min kropp i från.Det rörde även om känslomässigt, ett chakra som jag trodde skulle vara enkelt men där fanns en del motstånd.


Manipura chakra är vårt kraftcentrum. Elementet: Eld
Färg: Gul
Sinne: Syn
Kroppsdelar: Matsmältningssystemet,galla,lever och mjälte
Fysiska problem: Matsmältning,magsår,diabetes,gallsten,leverproblem

Chakrats energi är knutet till levern, binjurarnas adrenalinproduktion och med förbränningen i kroppen. Vårt samvete,skuld och skam har sitt säte här, även det kan man känna genom att man får ont i magen när det är något som man ska göra fast man egentligen inte vill.
Man kan på så sätt använda manipura som måttstock. De negativa känslor som finns här är egoism, snålhet, girighet, svartsjuka, ångest, de positiva känslorna är förälskelse och kärlek. Vem har inte fått fjärilar i magen??

Energi kraft och vilja,relaterar till din förmåga att ta beslut,sätta upp mål och genomföra dina planer. 




Sen har veckan bestått av läkarbesök och besök på mitt jobb och jag ska äntligen få prova att börja jobba lite,hoppas att det fungerar och där i mellan har jag mest sovit.Varit så trött denna vecka. Men det kommer nya bättre dagar..


Ha en bra helg!!
Kram Lotta

3 kommentarer:

  1. Det här är intressanta saker, ganska främmande för mig men du beskriver det på ett rakt sätt som gör att man förstår. Och jag finner att jag nog är väldigt påverkad av detta chakra i så fall. Har ofta problem med magen och känner så väl igen det där med när man ska göra saker man egentligen inte vill, men ibland ändå måste.
    Hoppas innerligt att det går bra för dig att börja jobba och att det fungerar.
    Ha en skön helg!
    Kram Suz

    SvaraRadera
  2. Åh, det är otroligt spännande det där. Önskar också att jag hade bättre kunskap om hur våra chakran fungerar.

    det är tur att du delar med dig så jag kan få lära mig :-)

    Önskar dig en fin helg!
    Kram
    /Anna

    SvaraRadera
  3. Jag lär mig alltid något nytt när jag kikar in här hos dig Lotta. Det gillar jag. :)

    Lycka till med att börja jobba och så hoppas jag att du har en riktigt fin vecka framför dig.

    Kram Lotta

    SvaraRadera

Tack för att ni tog er tid att skriva några ord.....
Kram Lotta